Likwidacja spółki z o.o. – co warto wiedzieć?

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna w Polsce forma prawna przedsiębiorstw, regulowana kodeksem spółek handlowych. Zarówno tworzenie, jak i funkcjonowanie i kończenie działalności spółek to mocno sformalizowane procesy – przedsiębiorcy mają obowiązek trzymać się sztywno wytyczonych reguł działania i dopełnić wszelkich wymaganych przez prawo formalności.

Nie da się ukryć, że proces założenia spółki jest obecnie znacznie mniej skomplikowany niż proces jej likwidacji, jeśli więc ktoś nie miał z nim wcześniej do czynienia, a chce zakończyć działalność, może czuć się zdezorientowany. W takim razie, co zrobić, aby likwidacja spółki przebiegła tak sprawnie, jak to tylko możliwe? Na jakie koszty trzeba się przygotować?

Jak skutecznie przeprowadzić likwidację spółki?

Jest kilka sposobów na to, jak może przebiec likwidacja spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Mowa tutaj o zamkniętym katalogu, a każda z możliwych przyczyn likwidacji wiąże się z określonymi wymaganiami formalnymi, które należy spełnić, aby proces ten przebiegł w pełni poprawnie i przyniósł zamierzone skutki.

Najczęściej do rozwiązania spółki dochodzi w wyniku spełnienia warunku rozwiązującego przewidzianego w umowie tejże, bądź poprzez uchwałę podjętą przez wspólników, zdarzają się jednak także inne sytuacje, na przykład likwidacja w wyniku wyroku sądu rejestrowego.

Niezależnie od tego, jaką metodę zastosujemy w danym przypadku, nieocenione będzie wsparcie specjalisty, który przeprowadził z sukcesem już wiele likwidacji i będzie w stanie podpowiedzieć, w jakiej kolejności należy wykonywać jakie czynności (np. wyceniać i spieniężać majątek spółki, dokonywać określonych wpisów w rejestrze, podejmować uchwały).

Z jakimi kosztami wiąże się likwidacja spółki?

Trudno jednoznacznie wskazać łączny koszt likwidacji spółki, ponieważ w każdym przypadku może on być nieco inny w zależności od pewnych czynników. Istotny będzie między innymi rozmiar spółki, to, ile różnych składników majątku, które trzeba spieniężyć przed likwidacją ona posiada, a także, w jaki sposób przebiegać będzie likwidacja (najpopularniejszym sposobem jest wspomniane już podjęcie uchwały spółki).

Ogółem mówiąc, trzeba z reguły przygotować się przede wszystkim na opłaty notarialne (związane ze sporządzeniem odpowiednich dokumentów, a także uzyskaniem odpisów od nich), formalne (za wpisy do KRS) i księgowe. Po dokładniejszą analizę najlepiej zwrócić się do doświadczonego eksperta – prawnika posiadającego wiedzę z zakresu prawa spółek, który zapozna się z sytuacją firmy i wskaże, jakie kroki trzeba podjąć, aby zlikwidować spółkę, a także dokładniej wyliczy koszt takiego przedsięwzięcia.

Dodaj komentarz